Cukrzyca

Zaktualizowano: 14 lip 2022

Co to jest cukrzyca?

To choroba o różnej etiologii, czyli przyczynie.

Wyróżniamy wg standardów medycznych 2 rodzaje:

cukrzyca t.1 - insulino zależna, czyli aby pacjent miał wyrównany poziom cukru musi przyjmować insulinę

cukrzyca t.2 - pochodzenia metabolicznego czyli zaburzenia metabolizmu spowodowanego głównie brakiem odpowiedniej diety i zdrowego trybu życia - łatwiejsza do opanowania i możliwość szybkiego wyregulowania nawet do 6miesiecy dietą i trybem życia - wszystko drogi Pacjencie w Twoich rękach w tej cukrzycy.

Cukrzyca jest starą chorobą. Pierwsze informacje sięgają ok 1500 r. p.n.e. i pisano o niej wtedy o nadmiernym wydalaniu moczu oraz szybkim wyniszczeniem a następnie szybką śmiercią.

HISTORIA CUKRZYCY

Starożytni rozpoznawali organoleptycznie cukrzycę "smakując" mocz. Tak się wtedy badało ;)...

Ludzie, którzy smakowali mocz pacjentów nazywani byli "diagnostami wody". Inną metodą badania moczu była obserwacja czy lgną do niego mrówki oraz muchy, co miało miejsce, jeśli był w nim cukier.

Około II w naszej ery pewien grecki lekarz wysnuł teorię, że cukrzyca jest chorobą nerek. Jednak w roku 1025 opublikowany został "Kanon Medycyny" Awicenny. Opisano w nim objawy cukrzycy, takie jak słodki smak moczu, zaburzenia seksualne, nieprawidłowy apetyt oraz zgorzel.

W XI wieku metodą identyfikacji cukrzycy nadal jest "uroskopia". polegająca na ocenie koloru, zapachu, oraz smaku moczu. To wtedy cukrzyca otrzymuje przydomek "mellitus", co w języku łacińskim oznacza "miód".

Związek pomiędzy cukrzycą a metabolizmem odkryto dopiero na początku XVIII wieku. W 1869 r. student medycyny Paul Langerhans zauważa, że trzustka posiada dwa rodzaje komórek, z czego jednak odpowiedzialne są za produkcję insuliny, drugie za wydzielanie enzymów trawiennych. Dzisiaj komórki produkujące insulinę nazywane są "wysepkami Langerhansa". Stąd też pochodzi nazwa „insulina" – w języku łacińskim "insula" oznacza "wyspę". Nazwa ta zaczęła funkcjonować na początku XX wieku.

Na przełomie XVIII i XIX wieku naukowiec Mathew Dobson łączy słodki smak moczu pacjentów z nadmiarem cukru we krwi i w moczu. Zauważa także, że dla niektórych pacjentów cukrzyca jest śmiertelna i prowadzi do zgonu w ciągu kilku tygodni, podczas gdy inni żyją z nią znacznie dłużej. Była to pierwsza obserwacja dwojakiego charakteru cukrzycy, czyli współczesnego podziału na cukrzycę typu 1 i cukrzycę typu 2.

20 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty